Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

نگرانی شهروندان از تاراج معادن؛ طالبان در قاچاق و استخراج غیرقانونی دخیل‌اند

استخراج غیرقانونی و قاچاق معادن از نگرانی‌های دایمی شهروندان افغانستان بوده، اما پس از بازگشت طالبان به ‌قدرت، به‌شکل بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است. به باور بیشتر شهروندان اکنون گروهی بر سر ثروت نهفته‌ افغانستان نشسته‌ است که پیش از این قاچاق و استخراج غیرقانونی معادن، مهم‌ترین منابع جنگی و چرخش خشونت آنان را تشکیل می‌داد. حالا با سلطه طالبان و شبکه‌های اقتصاد جرمی این گروه، بستر تاراج‌ و ‌غارت معادن فراهم شده است. در تازه‌ترین مورد طالبان که خود متهم به قاچاق‌ معادن هستند، گفته‌اند که از قاچاق هزار تُن سنگ حاوی «لیتیوم» در شرق کشور جلوگیری‌ کرده‌اند. در این میان پای دو قاچاق‌بر خارجی نیز دخیل است. با این حال شهروندان کشور تاکید دارند که در نبود یک دولت مشروع و قانو‌ن‌مند، از استخراج بی‌رویه و قاچاق معادن نگران هستند. به گفته آنان، هیچ نوع شفافیت و پاسخگویی‌ای در روند استخراج معادن وجود ندارد و آینده سکتور معادن با خطر جدی‌ روبه‌رو است.

وزارت معادن و پترولیم طالبان روز ‌شنبه، ۱ دلو، از بازداشت پنج تن به اتهام قاچاق صدها تُن «سنگ حاوی لیتیوم» خبر داده‌ است. در خبرنامه‌ این وزارت آمده است که با همکاری استخبارات این گروه از قاچاق «۱۰۰۰ تن سنگ‌تخته پت (لیتیوم) که از ولایات نورستان و کنر به ولایت ننگرهار و بعداً به خارج انتقال می‌گردید» جلوگیری شده است.

براساس خبرنامه‌ وزارت معادن طالبان ۳۰۰ تن از این سنگ‌های قیمتی از نزد قاچاق‌بران ضبط و به مسوولان این گروه در ولایت ننگرهار تسلیم داده شده و ۷۰۰ تن دیگر آن در ولایت کنر مهرولاک گردیده است. در این خبرنامه از بازداشت قاچاق‌بران داخلی و خارجی تذکر رفته، اما از هویت آن نامی ‌برده نشده است. با این حال بی‌بی‌سی فارسی به نقل از استخبارات طالبان گفته است که دو تن از بازداشت‌شده‌گان، شهروندان چین هستند.

در همین ‌حال یک ‌نوار تصویری که در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، نشان می‌دهد که یکی از مسوولان طالبان می‌گوید این سنگ‌ها را در آزمایشگاه آزمایش کرده‌اند. او گفته است که نتیجه آزمایش‌های آنان نشان می‌دهد که این سنگ‌ها حاوی «۷ تا ۳۰ درصد لیتیوم» است. همزمان این گروه اعلام کرده بود که یک روز قبل از آن، از قاچاق ۷۸ کیلوگرام «سنگ گران‌قیمت» از طریق مرز تورخم جلوگیری کرده‌اند.

نگرانی‌های شهروندان در خصوص استخراج غیرقانونی و قاچاق معادن از سوی طالبان

طالبان در حالی از بازداشت قاچاق‌بران معادن افغانستان خبر می‌دهند که هم اکنون در تمام کشور منابع زیرزمینی افغانستان در اختیار آنان قرار دارد و فرماند‌‌هان این گروه از تمام استخراج‌کننده‌گان که به‌شکل سنتی و غیرقانونی دست به استخراج می‌زنند، باج می‌گیرند.

بیشتر بخوانید

https://8am.media/citizens-concern-about-mine-looting-taliban-are-involved-in-illegal-mining-and-smuggling/