Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آقای محمد ابراهیم حبیب‌زی رییس فرهنگی کمیته صلح انتخاب شد

پس از سقوط دولت جمهوری اسلامی أفغانستان و برگشت طالبان به قدرت، اگرچه جنگ گرم و منازعات مسلحانه کاهش یافت اما صلح همچنان مساله ملی و نگرانی جمعی باقی ماند. انتظار می‌رفت که جامعه بین‌المللی با اتکا به توافقنامه دوحه و سازوکاری که منجر به تحویل قدرت به طالبان گردید، زمینه گفتگوی صلح میان طالبان، مخالفان آن گروه و اقشار مختلف مردم أفغانستان را فراهم سازند تا در نتیجه حکومت فراگیر تشکیل شود، و صلح پایدار شکل گیرد. اما متاسفانه با گذشت سه سال هنوز کشور از نظر سیاسی دچار تعلیق است و اداره طالبان به گفتگوی موثر برای تشکیل دولت ملی تن نداده، مردم أفغانستان و جامعه جهانی نیز اداره طالب را به رسمیت نشناخته‌اند و جامعه از لحاظ تعلیمی، فرهنگی، آزادی‌های مدنی و سیاسی، بخصوص از نظر اقتصادی دچار چالش‌های فراوان است.

کمیته صلح برای أفغانستان در نتیجه تلاش جمعی از هم‌وطنان متعهد به صلح برای کمک به تامین صلح و جلوگیری از جنگ داخلی دو سال قبل تشکیل شد و تا امروز با جمع بزرگی از هم‌وطنان و نیروهای سیاسی تماس و گفتگو داشته است. با تمام محدودیت‌ها، کمیته صلح برای أفغانستان به‌منظور جلب حمایت هم‌وطنان در خارج و داخل کشور تلاش‌هایش را ادامه می‌دهد و دروازه این کمیته به‌روی شرکت همه أفغان‌های صلح‌دوست باز است. به همین هدف کمیته صلح دپارتمنت‌های مختلف را در تشکیل خود جای داده و مسئولیت آن‌ها را به افراد خوش‌نام و صاحب تجربه سپرده است.

از آن‌جایی که کمیته صلح برای أفغانستان آگاهی‌دهی فرهنگی را برای تامین صلح بسیار مهم می‌داند، لذا تشویق هنرمندان و فرهنگیان را برای کار در مسیر صلح و آشتی بخشی از ماموریت خود می‌داند و از آغاز کار تاکنون با نوشتن و نشر مقالات، تماس با هنرمندان و تشویق کارهای فرهنگی کوشیده است مسئولیت خود را ادا نماید. اخیراً محترم محمد ابراهیم حبیب‌زی، رییس کمیته فرهنگی کمیته انتخاب شده است و انتظار می‌رود ایشان بتوانند تلاش‌های فرهنگی کمیته را رونق بیشتر ببخشند.

آقای حبیب‌زی در پیکرتراشی، رسامی، خطاطی، شعر، موسیقی، درام و عکاسی تجارب ارزشمند داشته است. ایشان اگرچه در حربی پوهنتون تحصیل کرده و مدتی نیز مشغول کار در بخش نظامی بوده، اما در جوانی دریافته بود که فعالیت‌های نظامی با روحیه و استعداد هنری‌اش سازگار نیست و او می‌تواند با کارهای فرهنگی و هنری زنده‌گی پربارتری داشته باشد. پس از آن آقای حبیب‌زی تحصیلاتش را در سال رشته هنر در ایران ادامه داده و از درس و تجارب استادان بزرگ سینما و هنر آن کشور بهره گرفت.

آقای حبیب‌زی تالیف کتاب سوادآموزی را از زمانی که در میرمنو تولنه کار می‌کرد، در کارنامه دارد. ایشان در سه دهه اخیر در امریکا ریاست اتحادیه سراسری هنرمندان أفغانستان را به‌عهده داشته و آثار هنری ارزشمندی را خلق کرده است. وی جایزه بین‌المللی عکاسی را در سال 1982 از کشور هالند بدست آورده است. ایشان جایزه رسامی وزارت اطلاعات و فرهنگ أفغانستان و تقدیرنامه‌های بسیاری را در کارنامه دارد. آقای حبیب‌زی به کار برای صلح در أفغانستان تعهد دارد و می‌کوشد از تجارب، مهارت‌ها و روابطش برای ترویج صلح‌خواهی بهره بگیرد.

برای همه ما، بخصوص برای آقای حبیب‌زی رییس فرهنگی کمیته در خدمت برای صلح موفقیت آرزو می‌کنم.

با احترام

ایام الدین ایام

رئیس هیات مدیره کمیته صلح برای افغانستان