Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

اعلامیهٔ مطبوعاتی به مناسبت کنفرانس «گفتمان امنیتی هرات»

 

۳۰ نوامبر ۲۰۲۲

 

 

دهمین دور «گفتمان امنیتی هرات» تحت عنوان «نظام فراگیر در افغانستان: الگو ها و نقشهٔ راه» در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان به روزهای ۲۹ و ۳۰ نوامبر (۲۰۲۲) دایر گردید. این کنفرانس که به همکاری انستیتوت تحقیقات استراتیجیک افغانستان (AISS) به ریاست دکتور داود مرادیان و موسسهٔ تحقیقاتی غیردولتی تاجیکستان (مرکز مطالعات افغانستان و منطقه) به راه انداخته شده بود، در کنار سایر موضوعات مهم مربوط به افغانستان و منطقه، در مورد اساسی ترین سوال آیندهٔ سیاسی افغانستان به اظهار نظر و شور و مداقه پرداخت. کارشناسان، محققین، و صاحبنظران افغان و کشورهای مختلف جهان و منطقه  که در این کنفرانس شرکت کرده بودند، بر ضرورت تشکیل نظام همه شمول در افغانستان، تأمین عدالت، و رعایت و تحفظ حقوق بشری مردمان کشور (منجمله زنان و کودکان) تأکید ورزیدند.

 

کمیتهٔ صلح افغانستان در حالی که از برگزارکنندگان و اشتراک کنندگان این کنفرانس از صمیم قلب اظهار امتنان می نماید، تدویر چنین کنــفرانس هــا و تعـاطی افکار را در راه رسیدن به اجماع بین الافغانی و منطقه یی در مورد آیندهٔ افغانستان مفید و مؤثر می داند. کمیتهٔ صلح افغانستان اعتقاد راسخ دارد که اجماع بین الافغانی و همکاری های منطقه یی و جهانی شیرازه های اساسی ای اند که صلح مثبت و پایدار در  کشور عزیز مان افغانستان بر بنای آن ها استوار شده می تواند.

 

کمیتـهٔ صلــح افغانستــان امیــدوار اسـت کــه سلسلهٔ همچو گردهمایی ها و گفتمان بین الافغانی و مشوره های منطقه یی-بین المللی در آینده نیز دوام پیدا نماید تا باشد که از تشدید مزید خشونت در کشور مان جلوگیری به عمل آمده و راه استقرار صلح پایدار  به روی مردمان زجرکشیدهٔ مان گشایش یابد.

 

با احترام

 

هیأت مدیرهٔ کمیته صلح افغانستان