Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

اعلامیهٔ کمیتهٔ صلح افغانستان

۲۱ دسمبر ۲۰۲۲

 

محرومیت دختران افغان از حق تحصیل با کلیه قوانین الهی و بشری مغایرت دارد

 

کمیتـــهٔ صلـــح افغـــانستـــان اقدام حکومت دیفکتوی طالبان را که بر اساس آن دختران افغان از حق تحصیلات عالی در مکاتب و پوهنتون های کشور محروم ساخته شده اند، مغایر با قوانین الهی و بشری دانسته و از عاملین حکومت موصوف تقاضا می نماید تا هرچه زودتر بر این تصمیم ضد اسلامی، ضد افغانی، و ضد انسانی خود تجدید نظر نمایند. حق تحصیل، چه برای زنان و چه برای مردان، در تمام مذاهب آسمانی و غیرآسمانی، و در کلیه ممالک  جهان امروز، به حیث  اساسی ترین حق فرد بشر پذیرفته شده است. در شمار ۵۶ کشور مسلمان جهان، امروز هیچ دولتی وجود ندارد که حق تحصیل دختران را محدود کند و یا قشر اناث جامعهٔ خود را در عقب دیوارهای منزل محبوس سازد. درهمهٔ این مملک، زنان و دختران از حق تحصیل، حق اشتغال، و حق انتخاب برخوردار اند.

کمیتهٔ صلح افغانستان اعتقاد راسخ دارد که محروم ساختن دختران افغان از حق تحصیل، و حبس زنان افغان در عقب دیوارهای منازل، اقــدامــاتی اند که نه تنها مردمان شریف کشور ما را بیشتر از پیش دردمند و متألم ساخته اند، بلکه وجدان عامهٔ جهانی را نیز به گونهٔ بی سابقه ای تکان داده اند. تاریخ چنین اقدامات ضد آزادی و حقوق بشر به دوران جاهلیهٔ قبل از اسلام می رسد. شکی نیست که با این اقدامات انسان ستیزانه، ادارهٔ طالبان انزوای کشور ما و محرومیت های مردم دردکشیدهٔ ما را بیشتر از پیش دامن می زند. این اقدامات، تحت عنوان هر بهانه و یا دلیلی که اتخاذ شده باشند، هیچگاهی با ایده آل های انسانی و فرهنگ والای اسلامی-افغانی کشور ما سازگار نیستند و نخواهند بود.

بــرای مبــارزه در برابر این اقــدامات جابرانهٔ ادارهٔ حاکم، کمیتهٔ صلح افغانستان از همه هموطنان عزیز در داخل و خارج کشور تقاضا می کند تا همبستگی و همدردی خود را با دختران و زنان افغان، از طریق اقدامات و کمپاین های مدنی و بدور از خشونت، اظهار نمایند. به ویژه از استادان و محصلین مردانهٔ مؤسسات تحصبلات عالی در کشور تقاضا به عمل می آید تا به منظور اظهار همبستگی با خواهران خود، از همکاری های تحصیلی با ادارهٔ حاکم امتناع ورزند.

 

با احترام

اعضا و هیأت رهبری کمیتهٔ صلح افغانستان