Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

سال نو و نوروز مبارک

نوروز و سال نو هجری خورشیدی را به هم‌وطنان ما و مردمی که در سراسر منطقه، این روز خجسته را تجلیل می‌کنند، تبریک می‌گوییم.

نوروز از هزاران سال پیش تا کنون جشن مردمی، عید رستاخیزِ طبیعت و میله آغاز کشت و کار بوده است. جشن نوروز نقطه وصل ملت‌ها، مذاهب و اقوام گوناگون منطقه ما بوده و طی هزاران سال، با وجود تغییرات بسیار دیموگرافیک، جغرافیای سیاسی، جابجایی، ترویج باورها و مذاهب تازه، همچنان پرشکوه باقی مانده است.

نوروز در سرزمین ما با مراسم ویژه و پر از تنوع تجلیل می‌شود. مردم در گوشه و کنار کشور با هفت میوه، جنده‌بالا، میله گل سرخ، تپه و کوه گردی، بزکشی، کشتی‌گیری، رقص و بازی این روز خجسته را جشن می‌گیرند. البته جنگ و حاکمیت ارتجاع گاهی مثل امروز باعث کاهش رونق این جشن‌ها شده، ولی این توقف‌ها موقتی بوده است. مردم در تاریک‌ترین سال‌ها نیز در خلوت خانه‌ها و روستاهای‌شان این روز را چون میراث ارزشمند باستانی تجلیل می‌کنند. شاعران فارسی، ازبیکی، ترکی، پشتو، بلوچی، آذری، ترکمنی، کردی و زبان‌های دیگر در تجلیل بهار و نوروز چکامه‌ها و ترانه‌های ماندگار خلق کرده‌اند. ترانه‌های بهاری و نوروزی در ادبیات مکتوب و فولکلور ساکنان منطقه ما جایگاه درخشانی دارد. چرا که تاریخ پرتلاطم ما سایه اندوه و جنگ و تعزیه را بر بخش بزرگی از ادبیات و هنر گسترده است، و نوروزنامه‌ها و سرودهای بهاری چون پاداندوه در میان آن‌همه غم‌نامه‌ها و مرثیه‌ها می‌درخشند.

به امید پایان زمستان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در کشور و منطقه ما، نوروز و سال نو را گرامی می‌داریم.

ایام الدین ایام
رییس هیات مدیره کمیته صلح افغانستان