Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پیام رییس کمیته صلح به مناسبت آغاز سال 2024 میلادی

اعضای محترم و گرامی كمیته صلح برای افغانستان سلام و احترامات مرا بپذیرید.

آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی را به شما تبریک و تهنیت می‌گویم.

سال  ٢٠٢٣ با تمام سختی‌ها و فرصت‌هایش به‌پایان رسید. در پایان آن سال شاهد صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان بودیم. این امر از یک‌سو حکایت از آن دارد که افغانستان متاسفانه هنوز از مشکلاتی که در چندین دهه اخیر دامن‌گیرش بوده رهایی نیافته است، و از سوی دیگر نشان می‌دهد که جهان نمی‌تواند کشور و ملت ما را به فراموشی بسپارد.

آرزو می‌کنیم که سال پیشرو سال صلح همدیگرپذیری و سال غلبه بر ناهنجاری‌های جاری باشد. امید‌واریم سال ٢٠٢٤ سال پیروزی وحدت ملی و حاكمیت مردم‌سالاری در کشور ما شود؛ باز سازی و نو سازی افغانستان آغاز گردد و مردم ما از غم و اندوه نجات یابند.

عزیزان کمیته صلح، تلاش‌های اقشار مختلف چون روشنفکران، نظامیان وطندوست،  سیاست‌مداران دل‌سوز و شما عزیزان برای نجات مردم افغانستان از انواع ستم و تبعیض، و نجات وطن از ناملایمات جاری  بی‌نتیجه نمی‌ماند.

یکی از نتایج تلاش‌ها این بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد در آخرین ماه سال گذشته، قطعنامه‌ای در مورد افغانستان صادر نمود. این قطعنامه با دو رای ممتنع، به اکثریت آرا تصویب شد. چنان‌که در جریان هستید، چین و روسیه  رای ممتنع دادند، زیرا به گمان اغلب آن دو کشور حالت موجود افغانستان را به نفع خویش می‌دیدند. با این‌حال قطعنامه یادشده برای حمایت از حقوق زنان و ایجاد حکومت همه‌شمول و تامین حقوق‌بشر، اقدام نیکی بود که مطمئناً اثرات مثبت بر وضعیت کشور به‌جا خواهد گذاشت.

سازمان ملل متحد و شورای امنیت از غم و اندوه میلیون‌ها مهاجر افغان در خارج کشور و فعالیت گروه‌های تروریستی که امنیت افغانستان، منطقه و جهان را به مخاطره می‌اندازد اطلاعات کافی دارد. ازین‌رو اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌دانند که حکومت دوفکتو توان تامین امنیت کشور را ندارد، و نمی‌تواند مانع خلق وضعیت ناگواری شود که عواقب سنگین برای منطقه و جهان داشته باشد.

ازین‌رو از سوی شورای امنیت، نماینده‌ای برای راه‌اندازی گفتمان بین‌الافغانی موثر انتصاب خواهد شد. جهان یک‌بار دیگر توجه خود را به مردم کشور عذاب کشیده ما  معطوف نموده است.

رهبری کمیته صلح این اقدام بشر دوستانه شورای امنیت را حمایت کرده و آماده‌گی خویش را برای مشارکت در حل منازعات را ابراز نموده است.

همه اعضای محترم کمیته برای حصول حقوق زن‌ها و دختران که در چهار دیواری خانه‌ها محبوس‌اند به مبارزات خویش ادامه خواهند داد. مشارکت ملی و حکومت فراگیر که داعیه برحق همه زحمتکشان است  باید و حتماً تاسیس شود. تحریک طالبان نیز می‌توانند در این حکومت بر مبنای قانون مشارکت داشته باشند.

مبارزه ما بخاطر حکومت مبتنی بر رای مردم و بالانگه‌داشتن درفش جمهوریت  ادامه دارد.

با محبت و احترام

ایام‌الدین ایام

رییس هیات مدیره کمیته صلح برای افغانستان