Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پیام کمیته صلح افغانستان به مناسبت بدرفتاری امربالمعروف طالبان با زنان و دختران

مدتی است که ماموران امربالمعروف و نهی از منکر طالبان در شهر کابل، دختران را به اتهام “بدحجابی” از جاده‌ها و بازارها دست‌گیر کرده به حوزه‌های امنیتی و توقیف‌گاه‌ها می‌برند. در شرایطی که دختران از مکتب، تحصیل و کار محروم شده‌اند، ایجاد رعب در جاده‌ها زنده‌گی را بر آنان و خانواده‌های‌شان تنگ‌تر می‌سازد، و باعث ناآرامی روان جمعی می‌گردد. با این دختران و زنان در جریان دست‌گیری و مدتی که در توقیف به‌سر می‌برند بدرفتاری صورت می‌گیرد و گزارش‌هایی از شلاق‌کاری و لت‌وکوب دختران در مغازه‌ها و روی جاده‌ها نشر شده است. سازمان ملل و نهادهای حقوق‌بشری نیز نسبت به این رفتار زشت و ضدبشری واکنش شديد نشان داده‌اند.

طالبان که حفاظت از سنت‌ها و ارزش‌های وطنی را بهانه سیاست‌های تنگ‌نظرانه شان عنوان می‌کنند، با این رفتارها بر حریم خصوصی مردم تجاوز نموده و خلاف عنعنات مردم و نورم هاي قبول شده اجتماعی حاکم در جامعه عمل می‌نمایند. در جامعه افغانستان دست‌درازی به دختران و خانم‌ها به‌ این شیوه از سوی حاکمان کم‌پیشینه بوده، و کم‌تر دیده شده است که گروهی از ماموران حکومتی به جاده‌ها ریخته و دختران و زنان را با خود به حوزه امنیتی و توقیف‌گاه ببرند.

کمیته صلح افغانستان این عمل ناروا را شدیداً تقبیح می‌کند. حریم خانواده و زنان در میان تمام مردم افغانستان مقدس است و بی‌حرمتی به آن تحمل‌پذیر نمی‌باشد. دوام این برخوردها آرامش جامعه را بیش از این برهم خواهد زد و نتایج ناگوار خواهد داشت. طالبان باید بدانند که هر شلاق و سیلی که به سر و تن دختران و زنان در جاده‌ها می‌زنند روان ده‌ها اقارب هر کدام آن‌ها و همه ناظران و حاضران را آزرده می‌سازد. تکرار و عمومی‌شدن این رفتار، اکثریت مردم افغانستان را به خشم می‌آورد. خشم و نفرت مردم هزینه بسیار سنگين برای حاکمان خواهد داشت.

به امید روزی که حاكميت قانون و مردم‌دوستی در سیاست افغانستان حاکم شود، همدردی عمیق خويش را به دختران و زنان آسیب‌دیده و مردم عزیز خود ابراز می‌داریم.

با احترام
هیات مدیره کمیته صلح افغانستان