Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پیام عیدی رییس کمیته صلح افغانستان

عید سعید فطر ضیافتی برای پایان ماه صیام و پاداشی برای طاعات و عبادات است. عید سعید فطر فرصتی برای هم‌پذیری و گذشت است. این عید را به همه دوستان و وطنداران مبارک می‌گویم.

عید را مبارک می‌گویم، اما می‌دانم که میلیون‌ها هموطن دردمند ما دلیل چندانی برای تجلیل ندارند. گرسنگی، دربدری، محرومیت‌های تحمیلی و فروپاشی اجتماعی در کشور بیداد می‌کند. خانواده‌های بسیار در رنج و غم دوری عزیزان‌شان از شادی عید محروم می‌مانند. هزاران انسان وطندوست مجبور به ترك دیار و مامن اصلی خود شده اند، مادرانی بدون حضور دلبندان‌شان، عید را در فقر و تنگدستی تجلیل می‌نمایند و چشم‌به‌راه برگشت عزیزان شان اند. فرزندان این مادران پریشان به دیار دیگران پناه برده‌اند. تعدادی از آنان با وجود سال‌ها تحصیل و مهارت‌های بسیار اكنون در کشورهای همسایه، مشغول کارهای شاقه و روزمزدی اند، و دور از خانواده‌های عزیزشان عید را به تنهایی در دخمه‌های نمناک، زیرزمین‌ها و یا در جمع کوچک هم‌وطنان دور از خانه و وطن، تجلیل می‌کنند.

در کابل بیشتر كوچه‌ها، محله‌ها، خانه‌ها و مساجد از وجود آنانی که با سنت‌های قدیم و بومی شهر روزه را برگزار و عید را تجلیل می‌کردند، تهی شده است. دیگر سرود مرحوم استاد اول میر و ترانه‌های عیدی مرحوم استاد سرآهنگ در شهر شنیده نمی‌شود. سایر مناطق کشور نیز در اندوه و سکوت فرو رفته است.

صفا و صمیمیت، هنر و زیبایی رخت بسته، و میهن ما لانه زاغان سیاه دل شده است. دختران معصوم دیگر با لباس‌های رنگارنك برای عیدی به خانه عزیزان و نزدیكان خویش نمی‌روند. شهر در سكوت و اندوه فرورفته، و با آن‌که هنوز میلیون‌ها تن در فقر و ترس در آن به‌سر می‌برند، به دلیل نبود آزادی و شادی، خالی به نظر می‌آید. تعداد زیاد افسران و سربازان، خبرنگاران، استادان، سینماگران، آوازخوانان و دیگر اقشار سوگوارانه در هجرت و تبعید به‌سر می‌برند و جاده‌ها از دلیر مردان و شاه‌دختان خالی شده است.
وطن ما تهاجم‌ها، طاعون‌ها و توفان‌های بسیاری را دیده است. بارها به‌خاک و خون کشیده شده، از آواز و ترانه خالی گشته، مجبور به سکوت و بی‌صدایی گشته، اما دست از ایستاده‌گی برنداشته و هربار دوباره پر از زنده‌گی و شادی شده است. سکوت و خفقان امروز نیز پایان خواهد یافت. امید در تیره‌ترین روزها نیز چشم کودکان و قلب بزرگان ما را ترک نمی‌کند. امید به فردای آزادی مثل همیشه زنده است و روشنایی بر تاریکی غلبه خواهد کرد.

به امید فردایی که عیدهای پر از صمیمیت، آزادی و شادی داشته باشیم، عید سعید فطر را بازهم به وطنداران عزیز مبارک می‌گویم و دعا می‌کنم که خداوندا مردم ما را كه شایسته محبت‌ و خوشبختی اند به سلامت دار!

با محبت و احترام
ایام الدین ایام
رییس هیات مدیره کمیته صلح افغانستان