Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

اعلامیهٔ مطبوعاتی کمیتهٔ صلح افغانستان ۳۰ سپتمبر ۲۰۲۲

امروز (۳۰ سپتمبر ۲۰۲۲) عفریت خون‌خوار هراس‌افگنی بار دیگر نوجوانان ما را در کورس آماده‌گی کانکور با بی‌رحمی قربانی کرد. ده‌ها تن، که بیشترشان دختران متعلم بودند، در حمله انتحاری مرکز آموزشی “کاج” در حالی که برای امتحانات کانکور امسال آماده‌گی می‌گرفتند به خون کشیده شدند. در سال‌های اخیر بارها مراکز آموزشی به خصوص در دشت برچی واقع غرب شهر کابل هدف حملات انتحاری قرار گرفته اند. این منطقه سال‌هاست که به قلب تپنده تحصیل و آموزش افغانستان بدل شده است. با تاسف بسیار باید گفت که جنگ با روشنایی و تعلیم که طی چندین دهه در کشور ما جریان داشته، اکنون به وحشیانه‌ترین وجه قربانی می‌گیرد. بیشتر این حملات بر مکاتب، مراکز آموزشی، و محل تجمع جوانان و کودکان انجام می‌شود.

این حملات درحالی انجام می‌شود که لیسه‌ها و مکاتب متوسطه به‌روی دختران کشور بسته شده اند، حاکمان به اعتراضات مردم وقع نمی‌گذارند، و صدها هزار دختر وطن از درس و تعلیم محروم شده اند.

کمیته صلح از این حملات و وضعیت تعلیم کشور عمیقاً متاثر است و باور دارد که فرزندان افغان مثل هم‌تایان شان در نقاط دیگر جهان مستحق تعلیم و آزادی می‌باشند. به همین هدف ما در این کمیته گردآمده‌ایم تا قدمی در مسیر توقف جنگ و انسان‌کشی برداریم. به خانواده‌ها و بازمانده‌گان قربانیان حمله‌ی امروز تسلیت می‌گوییم، و به مادران و پدرانی که در شرایط سخت کنونی دست از حمایت فرزندان‌شان در راه کسب دانش بر نمی‌دارند شادباش می‌گوییم. می‌دانیم که شما با چه زحمات فرزندان‌تان را تربیت می‌کنید؛ تعدادی از شما چای و نان خشک کافی برای سیر کردن جگرگوشه‌های خود ندارید؛ گاهی چهار تا پنج خانواده در یک حویلی زنده‌گی می‌کنید و هرکدام بیش از یک اتاق سرپناه ندارید؛ و تعدادی از فرزندان درخشان شما نصف روز قالین‌بافی و گلدوزی می‌کنند و نصف دیگر آن را به مکتب می‌روند. ما می‌دانیم که تعدادی از شما، فرزندان آغشته به خون خود را با پول اعانه کفن کرده به خاک می‌سپارید، و آگاهی از این دردها ما را بیشتر متعهد به کار برای آزادی و صلح می‌کند.

وطنداران عزیز، زحمات و قربانی‌های شما برای نجات کشور از این فلاکت، بی‌اثر نخواهد بود. ما با اتفاق و همدلی از این بحران عبور خواهیم کرد.

به امید فردای پر از دانش و آرامی.