Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

اعلامیهٔ کمیتهٔ صلح افغانستان در ارتباط با گردهمایی افغان‌ها در ویانا (۱۵-۱۸ سپتمبر ۲۰۲۲)

بسم الله الرحمن الرحیم

عده‌ای از چهره‌های سیاسی شناخته شدهٔ افغانستان در کنفرانسی شرکت نمودند که از تاریخ پانزدهم الی هجدهم سپتمبر ۲۰۲۲ در شهر ویانا، پایتخت اتریش، به میزبانی انستیتوت امور بین‌المللی آن کشور انعقاد یافته بود. شرکت‌کنندگان این کنفرانس، در مورد اوضاع و معضله‌های جاری افغانستان بحث و تبادل نظر همه جانبه نموده و بر امر «تحقق صلح و ثبات پایدار، تأمین حقوق اساسی شهروندان، ایجاد نظام سیاسی مبتنی بر رأی مردم، تحکیم وحدت ملی، و [تأمین] عدالت جتماعی» در کشور تأکید ورزیدند. اشتراکت‌کنندگان از حلقات مؤثر جهان، ممالک همسایه، و سازمان ملل متحد تقاضا به عمل آوردند تا خواسته‌های برحق مردم افغانستان را مورد حمایت قرار داده و در امر تأمین صلح پایدار در کشور کمک و همکاری نمایند.

هیأت رهبری کمیتهٔ صلح افغانستان، در مطابقت با اصول مندرج در مرامنامهٔ کمیته، حمایت خود را از انعقاد، اهداف، و اعلامیهٔ پایانی این کنفرانس اعلام نموده و امیدوار است که همچو گردهمایی‌ها و مذاکرات بین‌الافغانی در آینده توسعه و سرعت اختیار نمایند تا باشد که نقشهٔ راه جامع و واحد برای برقراری صلح مثبت و دایمی در کشور طرح و مورد تطبیق قرار گیرد.

کمیتهٔ صلح افغانستان اعتقاد راسخ دارد که حل معضله‌های اساسی افغانستان، چنان که در گذشته از طریق اِعمال زور و خشونت امکان پذیر نبوده است، در آینده نیز میسر نخواهد بود.

و من الله التوفیق

هیأت مدیرهٔ کمیتهٔ صلح افغانستان

هجدهم سپتمبر ۲۰۲۲