Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

فراخوان محور ملی: برای بیرون رفت از بحران کنونی همه زیر یک چتر، حکومت گذار تشکیل دهند

جریانی تحت نام “محور ملی” در فراخوانی از همه طرف‌ها به شمول طالبان خواست که برای حل بحران کنونی و تصمیم‌گیری در مورد آینده افغانستان، همه زیر یک چتر جمع شوند.

این جریان از طالبان خواست که به این فراخوان پاسخ مثبت داده و براساس توافقنامه دوحه با تشکیل حکومت گذار موافقت کنند.

در این فراخوان آمده است: “ما معتقد هستيم که تشکيل يک حكومت دوره گذار كه از بندهای اصلى موافقت‌نامه دوحه بشمار مي‌رود، سبب اعاده اعتماد ملت افغانستان و کسب مشروعيت ملى و بين‌المللی شده و باعث رفع آنی بحران جار ی اقتصادی-اجتماعی در کشور خواهد شد.”

اما این جریان می‌گوید که طالبان در یک سال گذشته با تکرار اشتباه، افغانستان را در بحران عمیقی فرو برده و مردم کشور را در “انزوای بی‌سابقه” قرار داده‌اند.

با این حال، محور ملی گفته است که طالبان مانند دیگر جریان‌های سیاسی بخش از جامعه افغانستان بوده و هر کدام در جایگاه خود در مسایل ملی کشور نقش معین دارند.

این جریان همچنین از جامعه جهانی خواسته است که به عنوان یک طرف توافقنامه دوحه مردم افغانستان را در رسیدن به صلح پایدا و تسهیل یک نشست بین‌المللی برای تسریع گفتگوی ملی به رهبری خود افغان‌ها کمک کند.

محور ملی از کشورهای منطقه نیز خواست که با استراتیژی واحد مردم افغانستان را در رسیدن به صلح پایدار همکاری کنند.

این جریان “محور ملی” می‌گوید که برای تامین صلح پایدار، جمعی از “نخبگان سیاسی و شخصیت‌های نیک نام از داخل و خارج کشور” گرد هم آمده‌اند تا وضعیت کنونی را مدیریت کرده و به عنوان ” پل وصل” عمل کنند.

گفته می‌شود که رهبری این محور با پشتون‌های تکنوکرات است و نمایندگان سایر اقوام در آن مشارکت دارند.

 

منبع: افغانستان اینترنشنال

برای مطالعه متن کامل اعلامیه محور ملی افغانستان، اینجا کلیک کنید.