Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کلید حل معضلهٔ قلت آب: سرمایه گذاری در تکتولوجی و مدیریت سالم

اعلامیهٔ کمیتهٔ صلح افغانستان

۲۸ می سال ۲۰۲۳ میلادی

 

کمیتهٔ صلح افغانستان درگیری میان حکومت سرپرست طالبان و جمهوری اسلامی ایران را که اخیراً در مرز میان ولایت نیمروز افغانستان و استان سیستان-بلوچستان ایران به وقوع پیوسته است، مخالف اصول همسایگی نیک، اخوت اسلامی، زیست مسالمت آمیز، صلح منطقه یی، و منافع علیای مردمان دو کشور می داند.

کمیتهٔ صلح افغانستان معتقد اســت کــه توسل به اظهارات تهدیدآمیز و ماجراجویی های مسلحانه در ارتباط با معضلهٔ اقلیمی-طبیعی آب، نه تنها اسباب تآثر و سؤ تفاهم سیاسی میان دو ملت برادر را ببار می آورد، بلکه سبب می شود تا امر مدیریت علمی و مؤثر منابع آبی، که باید سال ها پیش در هردو کشور آغاز و عملی می شد، کماکان به تعویق بافتد. سهل انگاری در این زمینه و عدم توجه عاجل و جدی به امر ایجاد یک نظام پیشرفته و مؤثر مدیریت آبی در سطح منطقه، بدون شک، در آینده برای مردمان هردو کشور پرهزینه و مصیبت آفرین خواهد بود.

با عطف توجه به نکات فوق، کمیتهٔ صلح باورمند است که وقت آن رسیده است تا مراجع مسئول در افغانستان و ایران، با استفاده از حسن نیت و امکانات تکنولوجیکی معاصر، در امر حفاظت و مدیریت ذخایر آبی ملی و منطقه ئی باهم همکاری نموده و نیازهای آبــی مــردم خود را بربنای اصول همکاری، مدیریت مؤثر ذخایر آبی، نورم های شناخته شدهٔ جهانی، صرفه جوئی در مصرف، و انتفاع متقابل برآورده سازند.

کمیتهٔ صلح افغانستان از حکومت سرپرست طالبان و مقامات جمهوری اسلامی ایران تقاضا به عمل می آ‌ورد تا با در نظرداشت مندرجات و ضمایم معاهدهٔ سال ۱۳۵۱ خورشیدی بین دولتین دو کشور، از اقدامات غیراصولی و یکجانبه در زمینه خودداری نموده و با توجه به تغییرات اقلیمی نیم قرن اخیر در سراسر جهان، نیازهای آبی مردمان دو کشور را از طریق مذاکره، مفاهمه، حسن همسایگی، همکاری های تخنیکی، و استفادهٔ مؤثر از علم و دانش معاصر برآورده سازند. هردو جانب این حقیقت را نباید فراموش کنند: مشکلی را که گرمایش اقلیمی در سطح جهان و منطقه خلق کرده و مبارزه با آن به سرمایه گذاری در عرصهٔ تکنولوجیکی-مدیریت نیاز دارد، نباید و نمی توان از طریق اِعمال فشار و زور حل کرد.

کمیتهٔ صلح افغانستان

مدیریت روابط خارجی