Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

گزارش مختصر: ارزیابی پروگرام انکشافی سازمان ملل متحد (UNDP) در بارهٔ وضع افغانستان از آگست ۲۰۲۱ الی سپتمبر ۲۰۲۲

پروگرام انکشافی سازمان ملل متحد اخیراً ارزیابی سالانهٔ خود را در مورد وضع افغانستان تحت عنوان «تصویر مختصر اجتماعی-اقتصادی» به نشر رسانیده است. این راپور تغییرات اقتصادی-اجتماعی را که از پانزدهم ماه اگست سال گذشته تا اخیر ماه سپتمبر سال جاری در افغانستان اتفاق افتاده است با ارقام و اعداد بررسی نموده و اثرات ناگوار آن‌ها را بر وضع زندگی نفوس کشور ارزیابی می‌کند.

در این جا غرض اطلاع خوانندگان عزیز ویب‌سایت کمیتهٔ صلح افغانستان، عده‌ای از یافته‌های کلیدی این راپور را به گونهٔ مختصر بازگو می‌کند:

  • بخش اقتصاد قانونی افغانستان از ماه اگست ۲۰۲۱ بدین سو به اندازهٔ ۵ میلیارد دالر انقباض کرده است. این کاهش یک ساله، معادل با ارزش تولیداتی است که در ده سال پیشین به اقتصاد افغانستان افزون شده بود.
  • همزمان با کاهش اقتصاد قانونی افغانستان، سهم اقتصاد غیرقانونی در آن کشور به اندازه‌ٔ ۱۲ الی ۱۸ در صد افزایش یافته است. سهم اقتصاد غیرقانونی در افغانستان یک سال قبل از ۲۰۲۱، ۹ الی ۱۴ درصد تخمین شده بود.
  • محدودیت‌هایی که مانع بیرون رفتن زنان از خانه شده و دخول آن‌ها را به دفاتر رسمی دولتی ممنوع قرار داده اند، سبب شده است تا حضور و نقش زنان افغان در حیات عامهٔ کشور به طور قابل ملاحظه کاهش یابد. محدودیت بالای سهم‌گیری زنان در امور اقتصادی، محتملاً اثرات منفی و ناگوار دراز مدت بالای رفاه خانواده‌ها و اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.
  • انجماد ۹ میلیارد دالر دارایی‌های خارجی افغانستان، و وضع تحریم‌های اقتصادی علیه آن کشور، به کمبود شدید نقدینگی منجر گردیده و سبب شده است تا معاملات اقتصادی یا به طور نقدی و یا از طریق حواله انجام شود. سکتور مایکرو فایننس (قرضه‌های کوچک) در حالت رکود و سقوط قرار دارد. سقوط مایکروفایننس امر دریافت قرضه را برای اشخاص نادار و زنان به اِشکال جدی مواجه ساخته است.
  • قیم مواد غذایی از ماه اگست ۲۰۲۱ بدین سو به طور قابل ملاحظه افزایش یافته و سبب بلند رفتن سطح عمومی قیمت‌ها شده است. قیمت بستهٔ غذایی به اندازهٔ ۳۵٪ بلند رفته و محتملاً به گرسنگی، فقر، و ناامنی غذایی بیشتر دامن خواهد زد.
  • تخمین می‌شود که حدود بیست میلیون افغان در ناامنی شدید غذایی قرار دارند. این رقم دوچند رقم اوسطی است که در دو سال قبل از ۲۰۲۱ وجود داشت.
  • کودکان افغانستان با خطر شدید کمبود غذایی روبرو اند. این خطر خاصتاً در پنج ولایت جنوبی افغانستان شدید است.
  • جابجایی‌ها و تحرکات نفوس از سال ۲۰۲۰ بدین سو مساوی به جابجایی‌ها و تحرکاتی است که در طول هشت سال پیش از ۲۰۲۰ اتفاق افتاده بود. افغانستان در خطر از دست دادن نفوس جوان و ماهر قرار دارد. تعداد کسانی که بین ماه جنوری و اپریل ۲۰۲۲ افغانستان را ترک کردند، دو چند تعداد کسانی است که بین سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۰ افغانستان را ترک گفتند.

برای مطالعهٔ متن کامل این راپور به زبان انگلیسی، این‌جا کلیک کنید.